2.2 C
New York
Saturday, January 18, 2025

CATL perkenal platform EV jenis skateboard yang mampu serap impak 120 km/j tanpa terbakar


CATL perkenal platform EV jenis skateboard yang mampu serap impak 120 km/j tanpa terbakar

Platform CATL CIIC jenis skateboard yang diperkenal pada 2023

Nama Modern Amperex Expertise (CATL) setakat ini dikenali sebagai pengeluar bateri EV terbesar di dunia, yang membekalkan bateri EV kepada banyak jenama-jenama pengeluar automotif. Namun baru-baru ini syarikat dari China berkenaan telahpun memperkenalkan platform modular EV baharu yang akan ditawarkan kepada syarikat-syarikat yang berminat.

Seperti platform-platform EV lazim yang lain, platform dari CATL yang digelar sebagai “panshi” dalam bahasa cina atau bermaksud “batuan dasar” ini turut dihasilkan dengan konsep papan selaju (skateboard). Platform itu didakwa boleh bertahan dalam pelanggaran hadapan dengan kelajuan 120 km/j tanpa terbakar atau meletup.

Menurut laporan Reuters, CATL mensasarkan untuk menjual platform ini kepada jenama-jenama automotif premium bagi membolehkan pembangunan satu-satu mannequin EV baharu itu dibuat lebih cepat serta dengan kos lebih rendah. November lalu pengerusi CATL, Robin Zeng memberitahu agensi berita berkenaan bahawa dengan platform ini pembangunan EV yang biasanya akan menelan belanja berbilion dolar boleh dijimatkan sehingga hanya dengan kos USD10 juta sahaja.

Tambahnya lagi dengan kos yang rendah sebegini, ia berpotensi untuk melahirkan pengeluar-penegluar EV baharu dan membolehkan satu-satu jenama berkenaan menghasilkan EV unik yang masih boleh menjana untuk walaupun menjual hanya 10,000 kereta setahun.

Zeng juga memberitahu bahawa syarikatnya telah menunjukkan platform EV ini kepada Porsche kerana ia berpotensi untuk pembangunan mannequin EV mewah, serta kepada pelabur-pelabur dari Emirah Arab Bersatu yang mahu memulakan syarikat EV tempatan sendiri.

Laporan ini turut menambah bahawa platform berkenaan adalah penting dalam cita-cita Zeng untuk mengembangkan lagi perniagaan CATL yang kini telah pun memegang bahagian sekitar 37% pasaran EV world. Selain dari platform ini, CATL turut sedang meninjau peluang dalam grid kuasa mikro dan membina servis penukaran bateri.

CATL perkenal platform EV jenis skateboard yang mampu serap impak 120 km/j tanpa terbakar

Walau bagaimanapun ini bukan platform EV jenis skateboard pertama yang ditunjukkan oleh CATL. Tahun lalu CarNewsChina melaporkan bahawa CATL telahpun mendedahkan platform yang dikenali sebagai CIIC atau CATL built-in clever chassis.

Platform EV skateboard tersebut telah siap diuji menggunakan badan sedan segmen-B, dan ia boleh bergerak sejauh 1,000 km serta mampu mendapatkan jarak 300 km dengan pengecasan yang hanya mengambil masa lima minit.

Walaupun ia disasarkan untuk segmen premium, dengan kos pembangunan EV yang menjadi lebih rendah seperti yang disebutkan tadi mungkin akan menarik minat pembuat-pembuat automotif dalam segmen lebih rendah, contohnya EV Perodua yang dijangka bakal dilancarkan hujung tahun hadapan.

Seperti yang disebut ketika pendedahan mannequin konsep EV Perodua eMO-II awal bulan ini, versi produksi EV Perodua kelak akan menggunakan bateri yang dibekalkan oleh CATL. Perodua masih belum mendedahkan sebarang perincian platform yang digunakan, namun yang pasti ia tidak akan menggunakan teknologi dari Daihatsu atau Toyota seperti lazimnya, kerana kedua-dua jenama itu masih belum ada produk sedemikian.

Mungkin dengan menggunakan platform skateboard dari CATL yang mampu untuk mengintegrasikan bateri, unit rangkaian kuasa dan lain-lain dalam satu pakej membolehkan Perodua menjual mannequin EV dengan jumlah pengeluaran rendah tetapi masih boleh dijual pada harga bawah RM100k?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.



Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Latest Articles