Honda secara rasmi telah melancarkan mannequin generasi ketiga untuk sedan kompak Honda Amaze di India semalam, bagi membolehkan ia terus berada dalam segmen sedan sub-4 meter di negara tersebut untuk bersaing dengan mannequin seperti Maruti Suzuki Dzire.
Di India, Amaze ditawarkan dalam tiga gred kemasan iaitu V, VX dan ZX, di mana kesemuanya ditawarkan hanya dengan enjin petrol 1.2 liter tetapi boleh dipilih dengan kotak gear guide atau CVT automatik, dan tiada lagi enjin diesel ditawarkan. Mannequin paling asas Amaze V MT dijual pada harga bermula INR8.00 lakh (RM42k), manakala varian paling mahal iaitu ZX CVT dijual pada harga INR 10.9 (RM57k).
Amaze generasi baharu ini masih menampilkan ukuran panjang dan jarak roda yang sama seperti versi generasi sebelum ini iaitu masing-masing 3,995 mm dan 2,470 mm, tetapi ia kini lebih lebar dengan dimensi 1,733 mm berbanding 1,695 mm sebelum ini. Sedan kecil ini juga menawarkan ruang however sebesar 416 liter.
Dari segi rupa, bahagian muka Amaze 2025 ini direka dengan mengambil inspirasi dari SUV segmen-A Honda yang dibangunkan untuk pasaran India iaitu Elevate, terutama pada bahagian lampu dan gril hadapan. Manakala di belakang, mannequin ini kelihatan seperti Honda Metropolis dalam skala lebih kecil, terutamanya pada bahagian lampu.
Pada sebelah dalam, Amaze diberikan rekaan papan pemuka dan roda setereng yang sama seperti Elevate. Ia menampilkan skrin berdiri sendiri untuk infotainmen pada sebelah tengah, manakala pemandu menerima paparan instrumen dengan meter kelajuan analog bersama paparan separa digital menerusi skrin TFT berwarna tujuh-inci disebelahnya, dan ini adalah normal untuk semua varian.
Varian asas V diberikan kelengkapan termasuk lampu hadapan projektor LED bersama lampu nyalaan siang LED, lampu isyarat membelok LED pada cermin sisi dan juga rim besi 14-inci dengan penutup plastik, skrin sesentuh Show Audio bersaiz lapan-inci dengan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay serta empat-pembesar suara.
Ia juga menerima perincian lain seperti sistem kemasukan tanpa kunci, sistem penghawa dingin guide dengan pemanas dan penapis PM2.5, serta upholsteri fabrik dengan tema kabin berwarna hitam dan beige.
Manakala untuk varian pertengahan VX, ia menerima tambahan kelengkapan seperti lampu hadapan automatik, lampu kabus hadapan LED, rim aloi 15-inci, butang penghidup enjin, kunci walkaway, penghidup enjin jarak jauh, sistem penghawa dingin automatik dengan liang penghembus kabin belakang, pengecas telefon pintar tanpa wayar dan enam pembesar suara.
Varian ini juga diberikan fungsi aplikasi Honda Join bersama unit kawalan komputer telematik, di mana ia bukan hanya boleh disambungkan pada telefon pintar, malah turut menyokong fungsi pada jam tangan pintar.
Untuk varian tertinggi ZX pula dibezakan dengan gril hadapan kemasan hitam berkilat, rim aloi 15-inci kemasan dua tona, pembuka pintu kemasan krom, lampu tinggi automatik, dan panel sentuhan lembut pada perehat tangan pintu.
Honda Amaze 2025 ini masih mengggunakan enjin 1.2 liter SOHC i-VTEC empat silinder berkuasa 90 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 110 Nm pada takat 4,800 rpm. Untuk versi guide ia diberikan kotak gear lima kelajuan, manakala untuk versi CVT ia diberikan tujuh-kelajuan maya dan semua varian menerima pedal penukar gear.
Untuk keselamatan, semua varian diberikan enam beg udara, sistem kestabilan elektronik, brek ABS, BA dan EBD, serta fungsi bantuan mula mendaki. Kamera titik buta Honda Lane Watch pula diberikan bermula varian VX. Sementara sistem bantuan pemanduan Honda Sensing pula diberikan pada varian tertinggi ZX.
Sistem berkenaan merangkumi fungsi-fungsi seperti brek kecemasan automatik, cruise management adaptif, bantuan kekal lorong, sistem pemberitahu pergerakan kenderaan hadapan dan sistem pengelak keluar jalan.
Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.